بیمههای جدید ثالث بدون کوپن چه شکلی هستند؟
از ابتدای اردیبهشتماه ۹۷ تمام بیمههای ثالث بیمه ایران روی برگههای جدید صادر و چاپ خواهند شد. یکی از ویژگیهای بیمهنامههای جدید این است که بدون کوپن هستند.
بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه و هیات وزیران کوپن بیمه شخص ثالث از سال ۹۷ حذف شده است. بهاین ترتیب بیمههای جدید بدون کوپن صادر میشوند.
از ابتدای فروردینماه ۹۷ نمایندگیها بیمه را روی برگههای قدیمی چاپ میکردند و کوپنها را جدا کرده و به مشتریان تحویل نمیدادند اما از ابتدای اردیبهشت برگههای جدید به دست نمایندگان رسیده و صدور بیمه ثالث روی برگههای جدید الزامی شده است.
تصویر بیمههای جدید بیمه ایران به این شکل است:
برای دیدن نرخ بیمههای سال ۹۷ اینجا کلیک کنید.
بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه و هیات وزیران چارچوب تخفیفات بیمه شخص ثالث در راستای حمایت از رانندگان قانونمدار و برقراری عدالت، ضوابط تخفیفات حق بیمه شخص ثالث تغییر کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر همتی در خصوص آیین نامه ماده ۱۸ بیمه نامه شخص ثالث گفت: در آییننامه قبلی در صورتی که شخصی تصادف میکرد با یکبار استفاده از خسارت شخص ثالث کل تخفیفات آن از بین میرفت اما در آییننامه جدید به منظور حفظ حقوق بیمهگذاران ترتیبی اتخاذ شد که در تصادفات منجر به خسارت مالی برای بار اول ۲۰ واحد درصد تخفیفات و در تصادف دوم ۳۰ واحد درصد و در تصادف سوم به بعد ۴۰ واحد درصد آن از بین میرود. در تصادفات جانی نیز ۳۰ واحد درصد برای خسارت اول، ۷۰ واحد درصد بار دوم و ۱۰۰ واحد درصد بار سوم از تخفیفات کاسته میشود.
او افزود: همچنین برای حمایت از بیمهگذارانی که ریسک پایینتری دارند، اضافه نرخ برای رانندگان پرخطر اعمال میشود. یعنی بهطور مثال اگر فردی ۲۰ درصد تخفیف عدم خسارت داشته باشد و دوبار تصادف در آن سال بیمهای داشته باشد چون ۳۰ واحد درصد از مجموع تخفیفات آن بیشتر است ۱۰ درصد به نرخ حق بیمه آن اضافه میشود. همچنین در صورت راه افتادن سامانه نیروی انتظامی به ازاء هر نمره منفی تخلف حادثه ساز یک درصد و جمعاً ۳۰ درصد می تواند به حق بیمه اضافه شود.
دکتر همتی خاطر نشان کرد: تخفیفات قبلی دارندگان بیمه شخص ثالث از حقوق مکتسبه آنهاست و به جای خود باقی خواهد ماند و این آییننامه از تاریخی که ابلاغ شده است اجرایی است و در صورت ادامه نداشتن خسارت سالانه ۵ درصد به تخفیف آنها اضافه میشود.
رییس کل بیمه مرکزی از حذف کوپن بیمه شخص ثالث خبر داد و گفت: در واقع هدف از طراحی کوپن برای آمارگیری میزان تصادفات بود اما با تمهیدات اداره کل فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه مقرر شد، از اول سال ۹۷ چاپ کوپن حذف شود چرا که تمام اطلاعات به صورت سیستمی ثبت میشود و در اختیار تمام شرکتهای بیمه قرار دارد و محاسبه تخفیفات و جرائم بر اساس آنها انجام میگیرد و کوپن یک امر زائدی است.
این در حالی است که هنوز بیشتر شرکتهای بیمه این آییننامه را به صورت کامل اجرایی نکردهاند. همچنین مشتریان اعلام کردهاند که در برخی شهرها ماموان پلیس هنوز با این موضوع (بیمهنامه بدون کوپن) آشنا نشدهاند و خودرو چند مقصر را به دلیل نداشتن کوپن توقیف کردهاند که این موضوع موجب مشکلات عدیده برای بیمهگذاران شده است.
نمایندگی ۶۷۶۱ بیمه ایران با ارسال رایگان بیمهنامه در تمام نقاط تهران آماده ارائه خدمات است.
برای تمدید یا آگاهی از قیمت بیمه خودرو خود با ۷۷۲۸۶۷۴۴ تماس بگیرید. همچنین با تماس با ما میتوانید تاریخ انقضای بیمه خود را در سامانه ما به ثبت برسانید تا پیش از پایان بیمه به شما اطلاعرسانی شود.
اگه تصادف کنیم بجای کوپن چه چیزی باید به خسارت دیده بدیم ؟
سلام. وقتتون بخیر
در صحنه تصادف اگر متوجه شدید مبلغ خسارت در سال ۹۷ تا هفت میلیون و هفتصد هزار تومان است، بدون کروکی میتوانید به مراکز خسارت مراجعه کنید.
برای این کار مقصر، دو مدرک مانند اصل بیمهنامه و کارت خودرو یا گواهینامه به زیاندیده ارائه میکند و مقصر نیز یک مدرک مانند بمهنامه یا کارت خودرو یا گواهینامه به مقصر میدهد.
پس از حضور دو طرف تصادف در مرکز خسارت، روی بیمهنامه مقصر مهر زده میشود و موضوع و مبلغ خسارت پرداختی همان لحظه در سیستم شرکت بیمه و بیمه مرکزی ثبت میشود.
سلام.
باید کارت های شناسایی (گواهینامه، کارت ماشین، سند، کارت ملی) با هم مبادله کنید و هر دو هم مقصر هم زیان دیده با هم به مراکز خسارت مراجعه کنید.
چنانچه درتصادف، طرف قبول به تقصیر نمود و برآورد احتمالی خسارت زیر ۷ میلیون تومان باشد
1. جهت دریافت خسارت از بیمه شخص مقصر نیاز به حضور افسر و کروکی و گزارش تعیین مقصر است ؟ چه توصیه میفرمایید ؟ مثلا تصادف منجر به ترک خوردن سپر عقب و کمی غر شدن آن گشته و سنسورهای عقب از کار افتاده و کمی رنگ سپر پریده باشد.
2. دراین حالت تصادف بیمه چقدر و چگونه هزینه را به زیان دیده پرداخت مینماید ؟ آیا بیمه سپر را تعویض مینماید یا تعمیر (صافکاری و نقاشی و دوخت)؟
3. اگر اختلاف نظر در مورد فوق با بیمه مقصر وجود داشته باشد چه باید کرد ؟با توجه به اینکه خسارت زیر ۷ میلیون کروکی توسط افسر کشیده نمیشود ، آیا بیمه میتواند از دادن خسارت امنتاع نماید ؟ اگرچنین شد چه باید کرد ؟
قبلا از راهنمایی شما سپاسگزارم
در حال حاضر تا مبلغ ۹ میلیون تومان خسارت، نیاز به کروکی ندارد. بالاتر از این مبلغ نیاز به کروکی پلیس هست.
در هر صورت کارشناس خسارت است که تصمیم میگیرد قطعه خسارت دیده (در مورد مثال شما سپر) نیار به تعویض دارد و یا تعمیر و بر همان اساس مبلغ خسارت را برآورد میکند. در صورتی که شما از مبلغ خسارت دریافتی رضایت نداشته باشید میتوانید همان موقع درخواست کارشناسی مجدد با حضور یک کارشناس دیگر را بدهید. کارشناس دوم ممکن است قیمت بالاتر و یا همان مبلغ را تایید کند. در نهایت اگر شما از مبلغ خسارت راضی نبودید و بیمه بدنه دارید از بیمه بدنه خود خسارت را دریافت کنید.
با سلام و عرض ادب و احترام
الان که دیگر کوپن از برگه بیمه نامه ها حذف گردیده ، در تصادف حالت فوق مقصر چگونه مشخص میگردد ؟ چگونه از اصالت بیمه نامه و داشتن کوپن الکترونیکی طرف میتوان مطئمن بود؟ آیا اعتراف و قبول طرف به تقصیر و گرفتن کارت بیمه و گواهینامه مقصر برای بیمه کفایت مینماید و گواه بر مقصر بودن اوست ؟ چه باید کرد که طرف روز بعد انکار ننماید؟ چه مدرکی باید به طرف مقصر داد؟
و
وقتی مسافر هستیم و تصادفی مانند فوق برای ما اتفاق میافتد چه باید کرد ؟ چه باید کرد که بیمه در شهر خودمان خسارات را پرداخت کند ؟ چه مدارکی باید در روز حادثه گرفت تا نیاز به حضور مقصر در بیمه شهر ما نباشد ؟
با تشکر
با سلام.
کارشناسان خسارت بر اساس قطعات خسارت دیده خودروها مقصر و زیان دیده را تشخیص میدهند و جای نگرانی نیست. فقط در تصادفهای دنده عقب برای اثبات مقصر بودن باید کروکی از پلیس دریافت شود.
در حال حاضر برای مراجعه به مرکز خسارت، حضور خودروهای زیان دیده و مقصر الزامی است و به همین دلیل در مسافرتها بهتر است به نزدیکترین مرکز مراجعه کنید.