چرا خرید خودرو خارجی در شرایط تحریمی اشتباه است؟
این روزها بازار خرید و فروش خودرو نیز مانند سایر بازارها در سایه ترس از تحریمها و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار دچار نوسان شده و هر روز قیمتها افزایش مییابد.
کار به جایی رسیده که در سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو، فروشندگان دیگر قیمتی بر روی ماشین خود نمیگذارند و به جای درج قیمت مینویسند “تماس بگیرید”.
اما سوال اساسی این است که در شرایط تحریمی بهتر است خودرو داخلی بخریم یا خرید خرید خودروهای خارجی راه حل بهتری است؟ آیا با توجه به افزایش شدید قیمت خودروهای خارجی خرید این خودروها به عنوان سرمایهگذاری به مصلحت است؟ در اینجا منظور از مصلحت، مصلحت ملی نیست بلکه منظور مصلحت اقتصاد خانوار است.
تجربیات تحریمهای گذشته نشان میدهد که در زمان تحریمها قطعات بدنه و لوازم یدکی خودروهای وارداتی کمیاب میشود؛ این موضوع حتی در مورد خودروهایی که نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ایران دارند نیز صدق میکند. به عنوان مثال کیا، هیوندایی، نیسان، و حتی رنو و پژو که از شریکان اصلی خودروسازهای داخلی هستند بعد از آغاز تحریمها تهران را ترک خواهند کرد و این موضوع قطعا بر تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
هر چند خودروهای با کیفیت وارداتی تا چندین سال نیاز به لوازم یدکی ندارند و به قول معروف باید فقط “آب و روغن”شان چک شود اما آن چه باید مورد توجه قرار گیرد حادثه و خسارتهای ناشی از تصادف است که نیاز به تعویض قطعات بدنه، موتور و سیستم تعلیق خودرو دارد. در این موارد (تصادفات) که اتفاقا در روزهای اخیر به دلیل جو روانی حاکم بر مردم افزایش نیز یافته است، خودرو شما باید روزها و ماهها برای تامین قطعات در پارکینگ بماند تا قطعه مورد نظر با چندبار دست به دست شدن و قیمت چندبرابری به دست شما برسد.
در این شرایط پیشنهاد میشود از خودروهای تولیدی شرکتهای داخلی استفاده کنید تا در شرایط تحریمی و بروز خسارت زیاد به دردسر نیفتید. یادمان باشد در دوره قبل تحریمها هر چند صنعت قطعهسازی ایران به شدت آسیب دید اما شرکتهای خودروسازی با شرکتهای قطعهساز هندی و چینی وارد مذاکره شدند و قطعات مورود نیاز را با فروش نفت در برابر قطعه تامین کردند هر چند این قطعات بیکیفیت بودند اما موجب شدند خودروهای زیادی زمینگیر نشوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!