در حالی که بر اساس قانون، شرکتهای بیمه حق ارزان فروشی در بیمه ثالث را ندارند اما این روزها در سکوت مشکوک بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه، برخی سایتهای فروش آنلاین بیمه در رقابت با یکدیگر تخفیفهای سرسامآوری را به مشتریان خود ارائه میکنند.
برای مثال قیمت بیمه ثالث یک خودرو سواری ۴ سیلندر پژو در سال ۹۹ با ۱۵ درصد تخفیف، ۲ میلیون ۳۸ هزار تومان میشود، حال آن که یک استارتآپ بیمهای قیمت خرید این محصول از بیمه سرمد را یک میلیون و ۷۹۳ هزار تومان و استارتآپ دیگر باز برای بیمه سرمد قیمت را یک میلیون ۸۷۴ هزار تومان اعلام میکنند.
موضوع وقتی جالبتر میشود که بدانید نمایندگان رسمی شرکتهای بیمه که سالها در این حوزه فعالیت میکنند، به اشتغال کمک میکنند و مالیات میپردازند، نمیتوانند بیمه ثالث را با این تخفیفها به مشتریان خود ارائه کنند.
اما موضوعی که جای تعجب دارد این است که حتی بیمه ایران که در بخشنامهای نمایندگان بیمه را از همکاری با این استارتآپها منع کرده بود، نسبت به فروش بیمه ارزان شرکتش در این سایتها واکنشی نشان نمیدهد.
قیمت فروش بیمه ایران در استارتآپها نسبت به نمایندگان حقیقی فروش بیمه حدود ۱۰ درصد ارزانتر است.
حال سوال این است که چرا بیمه مرکزی با این تخلف آشکار که به بهای از دست رفتن هزاران شغل در صنعت بیمه کشور میشود برخورد نمیکند.
شما همکاران محترم صنعت بیمه میتوانید نظرات خود را در زیر این متن به اشتراک بگذارید.